5 مه 2023 - یک مطالعه ی جدید نشان داده است که استفاده از متفورمین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با خطر قابل توجه کمتر بیماری های پوستی ناشی از سیستم ایمنی مرتبط است. با این حال، اثر پیشگیرانه‌ای بر بیماری‌های پوستی ناشی از آندروژن ندارد.

این مطالعه در ژورنال Dermatology در 15 مارس 2023 منتشر شد.

نویسندگان این مطالعه نوشتند که به جز نیاز به مراقبت جزئی در مورد خطر احتمالی آکنه، اثرات چندگانه ی متفورمین، از جمله محافظت از سرطان پوست و بیماری های پوستی ناشی از سیستم ایمنی در دوزهای درمانی مورد نیاز برای کنترل قند خون، شواهدی برای استفاده از متفورمین به عنوان داروی خط اول ضد دیابت، ارائه می دهد.

با توجه به اینکه اثرات متفورمین بر بیماری های پوستی غیر سرطانی، به ندرت مورد بررسی قرار گرفته است، دکتر Chin-Hsiao Tseng، و همکارانش از کالج ملی پزشکی دانشگاه تایوان، با هدف بررسی بیماری های پوستی با واسطه ی سیستم ایمنی (درماتیت تماسی آلرژیک، کهیر، و پسوریازیس) و بیماری های پوستی با واسطه آندروژن (هیدرادنیت چرکی، آکانتوز نیگریکانس و آکنه) و بیماری های پوستی مرتبط با مصرف متفورمین، این مطالعه را انجام دادند.

برای این منظور، محققان داده‌هایی را از پایگاه داده بیمه سلامت ملی در تایوان بین سال‌های 1999 تا 2009 جمع‌آوری کردند. بیماران تحت درمان با متفورمین در دوره ی 12 ماهه اولیه ی ابتلا به دیابت در گروه متفورمین قرار گرفتند. کسانی که در 12 ماه ابتدایی داروهای ضد دیابت غیر از متفورمین دریافت کردند در گروه غیر متفورمین قرار گرفتند.

محققان، افرادی که اولین درمان دارویی آنها متفورمین(تعداد 234585 نفر)  بود و افرادی که به عنوان اولین درمان دارویی با داروهایی غیر از متفورمین(تعداد  نفر125921) درمان شدند را در مدت 12 ماه پس از مصرف داروی ضد دیابت تا 31 دسامبر 2011 ، دنبال کردند. نسبت‌های خطر برای شروع ‌کننده‌های متفورمین در برابر شروع‌ کننده‌های داروهایی غیر از متفورمین، با استفاده از رگرسیون وزنیCox ، برای امتیاز تمایل در تجزیه و تحلیل به قصد درمان (ITT) و هر پروتکل  (PP)برآورد شد.

محققان به موارد زیر دست یافتند:

·  نسبت های خطر بیماری های پوستی با واسطه ایمنی (درماتیت تماسی آلرژیک، کهیر و پسوریازیس) در تجزیه و تحلیل ITT و PP به ترتیب 0.930 و 0.930 بود. نسبت های خطر برای هر پیامد خاص همه به طور قابل توجهی کمتر از یک بود.

·  نسبت های خطر ITT و PP برای بیماری های پوستی با واسطه آندروژن (هیدرادنیت چرکی، آکانتوز نیگریکانس و آکنه) به ترتیب 1.110 و 0.990 بود. همه نسبت های خطر برای هر پیامد خاص به جز آکنه در تجزیه و تحلیل ITT ناچیز بود (نسبت خطر: 1.116).

محققان نتیجه گیری کردند که مصرف متفورمین با کاهش قابل توجه خطر بیماری‌های پوستی ناشی از سیستم ایمنی مرتبط است، اما اثر پیشگیرانه‌ ای بر بیماری‌های پوستی ناشی از آندروژن ندارد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/dermatology/news/metformin-use-may-prevent-immune-mediated-skin-diseases-in-type-2-diabetes-patients-110989